Sînt cîţiva ani de cînd cartierul mitic Saint-Germain-des-Prés a început să se transforme în - cum spunea cu amară ironie cineva - "Saint-Germain-du-Prêt-à-Porter". Librăriile, magazinele de discuri, cluburile de jazz au cedat teren în faţa marilor case de modă şi a bijutierilor celebri. În 1996, Gallimard a vîndut faimoasa librărie La Hune, fondată în 1910 şi situată la întretăierea cu strada Bonaparte; a vîndut-o firmei Christian Dior. Tot atunci, de cealaltă parte a pieţei, colţ cu Rue de Rennes, a tras obloanele renumitul magazin de discuri Vidal, o referinţă pentru melomani; în locul lui s-a instalat bijutierul Cartier. Lîngă "Aux Deux Magots", gravorul şi medalistul Arthus-Bertrand, adevărată instituţie naţională, a păstrat doar cîţiva metri pătraţi din magazin, în restul spaţiului intrînd Louis Vuitton, cu genţile şi valizele lui de lux. Iar în odinioară hulitul Drugstore Saint-Germain, dar în care se aflau, pe lîngă "buticuri" şi baruri, o librărie şi un cinematograf, s-a construit un imens magazin Giorgio Armani. Au mai rămas (încă) librăriile La Hune şi L'Écume des Livres, precum şi cinematograful independent (sală "art et essai") Saint-Germain-des-Prés; asupra lor casele de modă exercită mari presiuni, avansînd sume mai mult decît tentante. Aceste modificări ale peisajului parizian nu puteau să nu fie luate în seamă de partidele politice, mai ales în perspectiva foarte apropiatelor alegeri municipale. Cel mai "elastic" şi - surprinzător pentru unii - cel mai în pas cu... moda s-a dovedit Partidul Comunist Francez.
El a încercat să obţină, pentru primăria arondismentului VI, arondismentul unde se află Saint-Germain-des Prés, candidatura patronului de la Yves Saint-Laurent, mai vechi apropiat al comuniştilor francezi. Într-adevăr, Pierre Bergé este membru al Asociaţiei prietenilor ziarului L'Humanité şi a făcut parte din comitetul de susţinere a