Acum un an, scriam despre glumele căznite şi vulgare propuse de unele posturi de televiziune drept distracţie de Revelion. Lucrurile au "evoluat": anul acesta, Vacanţa Mare şi cei doi prezentatori de teleeurobingoshow au ocupat şi mai mult spaţiu, iar glumiţele s-au îngroşat considerabil. În plus, cele două principale posturi TV comerciale au organizat spectacole populare în pieţele bucureştene, la care au invitat vedetele muzicale ale zilei. Să nu ne facem iluzii: am intrat - şi vom înainta neabătut - într-o societate de masă, în care "poporul e minţit cu televizorul" prin liberul său consimţămînt. Consumurile mediatice pe scară largă se bazează pe asemenea produse facile, stimulînd căscatul gurii şi rîsul gros. Audienţă - şi, deci, bani - să iasă! Secondate pas cu pas de presa populară, televiziunile impun un star system cu specific naţional şi de tranziţie. News şi entertainment, cele două pseudo-zeităţi mediatice ale zilei, ne ajută să ardem iar etapele şi să pătrundem glorios direct în societatea postindustrială. Televiziunile lansează vedete, revistele colorate scriu despre ele şi le publică valuri de poze, strănuturile solistei X "fac prima pagină", amorurile prezentatoarei Y generează interviuri ample şi comentarii nuanţate, anchormen-ii îi dau omului siguranţa ideologică a zilei de mîine. Prostul gust se lăfăie peste tot, trivialităţile îşi dau mîna: după distracţiile de Revelion, televiziunile şi-au reluat impetuos emisiunile de ştiri gen "miliţia vă informează", din care putem lua cunoştinţă de toate accidentele, violurile, bătăile şi tîlhăriile de pe cuprinsul patriei noastre. Cu lux de amănunte, desigur, şi cu imagini "tari", pe care copiii le pot vedea doar cu acordul părinţilor, iar părinţii le văd oricum, căci ei n-au cui să ceară acordul. După care, iar distracţie, iar glume, iar o vacanţă mare a gîndirii, iar căscat gura la vedete. Asta este