Eveniment: "Olandezul zburator" - ultima premiera a Operei Nationale.
Respectandu-si statutul de prima scena lirica a tarii, Opera Nationala Romana a oferit melomanilor un regal prin ultima sa premiera, "Olandezul zburator" de Richard Wagner, sub conducerea muzicala a dirijorului Rasvan Cernat, totodata si director al institutiei.
Ca tot ceea ce a facut Wagner, si "Olandezul zburator" are o istorie captivanta: compozitorul avea 26 de ani, isi cauta un angajament sigur, fiind proaspat casatorit. Parasise Riga, unde ocupase sezonier postul de dirijor si, macinat de lipsuri care nu ii opresc avantul muzical, hotaraste sa se indrepte spre Paris, pe mare. Vasul sau este prins de furtuna. Din aplecarea catre legendele misterioase si din pericolul real prin care trecuse, se naste "Olandezul zburator" ("Vasul fantoma").
Noua abordare repertoriala a Operei Romane este o suma de surprize, incepand cu limba in care se canta si incheind cu realizarea scenica efectiva.
Parca pentru a face din aceasta premiera un "produs" artistic destinat deopotriva exportului, dar si inscriindu-se in traditia marilor teatre lirice ale lumii, "Olandezul zburator" se canta in limba originara - germana, spectatorii beneficiind de un modern mijloc de reproducere a textului titrat. O initiativa laudabila care poate, in timp, sa ii transforme in spectatori fideli pe tinerii care cunosc sporadic subiectele operelor.
Opera Romana isi dovedeste receptivitatea si mobilitatea o data in plus, colaborand - in premiera - cu un creator de moda pentru costume, este vorba de Irina Schrotter. Costumele sunt rafinate, salveaza in primul rand corul de monotonia vestimentara, sunt in concordanta cu tipologia personajelor. Am totusi o obiectie referitoare la cele doua costume ale Sentei, personajul feminin principal. Ele mi se par nepotrivite: rochia in negru si rosu trimite ostentativ