La Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj a avut loc recent premiera operei lui Cornel Ţăranu Oreste & Oedipe: o premieră ca şi absolută, de vreme ce în două concerte precedente au fost prezentate doar fragmente ale lucrării. De data aceasta, publicul clujean a putut-o audia aproape integral (a lipsit doar epilogul, aflat într-o fază de finisare), urmărind în două secvenţe mari cele patru acte.
Născută din colaborarea dintre reputatul maestru român şi poetul francez Olivier Apert, cunoscut clujenilor din "atelierele" de poezie organizate de centrul Cultural Francez în ultimii doi ani, lucrarea este o compoziţie de două ori îndrăzneaţă şi novatoare. Mai întâi, prin libretul său, care îi aduce faţă în faţă, într-o confruntare inedită şi dintr-o perspectivă "posmodernă" pe cei doi cunoscuţi protagonişti de tragedie antică greacă: Oreste, fiul regelui Agamemnon ucis de soţia sa Clytemnestra, şi Oedip, fiul regelui Laios al Thebei, devenit, prin voinţa neînduplecată a zeilor, ucigaş al tatălui şi soţ al mamei sale, şi ajungând în final să se autopedepsească prin orbire pentru faptele cumplite săvârşite fără voia sa. Poetul libretist îi face să se întâlnească, sub ochii "corului" antic, într-un oraş fără evenimente, ca doi "străini", care urmează să-şi mărturisească fiecare obsesiile, proiectele, întrebările, caracterizându-se în chip contrastant: în timp ce Oedip rosteşte un discurs de cuceritor şi războinic, având vocaţia învingătorului, Oreste are o fire mai lirică şi mai ezitantă. Concepute în contrast, sunt şi cele două "mediatoare îndrăgostite" adică Electra, sora lui Oreste, care-i întreţine dorinţa de răzbunare şi îl îndeamnă să-şi ucidă mama trădătoare, şi Sfinxa, care, obosită de a pune mereu întrebări, îi sugerează lui Oedip răspunsul care o va ucide. În Teba, Oedip-salvatorul va ajunge repede la descoperirea adevărului despre sine prin vocea i