Despre vernisajul spectaculoasei expozitii TRANSITIONLAND organizate de catre Departamentul de Arta Contemporana al Muzeului National de Arta din Bucuresti am informat acum trei numere, iar acum doua saptamini am publicat o prima cronica, semnata de Adrian GUTA. Fiind vorba despre un remarcabil eveniment artistic, revenim cu o noua privire asupra expozitiei, datorata Magdei CARNECI, ocazie cu care publicam si secventa introductiva a eseului-program asezat de catre Ruxandra BALACI, curatoarea expozitiei, in deschiderea elegantului catalog publicat cu aceasta ocazie.
Aceasta expozitie a Departamentului de arta contemporana a Muzeului National din Bucuresti mi se pare exceptionala in contextul romanesc actual. Prin anvergura si miza, ea imi aminteste de expozitiile fostului Centru Soros si actualului Centru International pentru Arta contemporana (CIAC) de pina acum trei ani, intrerupte din lipsa de fonduri. Un proiect al Ruxandrei Balaci, sefa departamentului, ajutata de curatorii-asistenti Adela Vaetisi si Raluca Velisar, expozitia e o „taietura“ indrazneata si provocatoare prin starea de indefinita tranzitie a societatii romanesti de azi si a vizualitatii artistice care o reflecta. O tranzitie sau oscilatie intre invechit si inovativul fragil, intre uritenie agresiva si suavitate, intre conventionalul caldut si autenticul dureros, intre cliseu cuminte si negare violenta, intre kitschul de obste si frumusetea convulsiva.
Curatoarea principala a ales un numar redus de artisti, dintre cei cunoscuti pentru pozitiile lor transante fata de realitatea romaneasca a ultimilor ani sau dintre cei stimati de ea pentru stilul foarte personal in care au „sublimat“ aceeasi criza. Astfel ca, in spatiile Palatului Regal, aripa Stirbei-Voda, stau alaturi Gheorghe Rasovszky, cu un poetic, inventiv si „crud“ film video intitulat De la accident la Occident