- In asteptarea top 10-ului cronicarului de la Chicago Sun Times, Roger Ebert, iata-l pe cel al colegului sau de la Chicago Reader (fost partener de juriu FIPRESCI al subsemnatului), Jonathan Rosenbaum.
Cum il stiam pe Jonathan mare consumator si amator de cinema iranian, as fi putut jura ca, pe primul loc, sta Kiarostami cu The Wind Will Carry Us („o capodopera“). Indeed. Urmeaza: 2. Rosetta (r. Luc si Jean-Pierre Dardenne); 3. Beau Travail (mai incapea vorba?); 4. Ghost Dog – Calea samuraiului – „filmul meu american preferat“); 5. River (r. Tsai Ming-liang) – „minimalism cu maximum de impact“; 6. The House of Mirth – „Gillian Anderson si Dan Aykroyd sint neobisnuit de buni“; 7. The Smell of Camphor, the Scent of Jasmine si The Child and the Soldier – alte doua filme iraniene!; 8. Krustaliov, masina (r. Alexei Gherman); 9. Crouching Tiger, Hidden Dragon; 10. Kikujiro (r. Takeshi Kitano). In categoria „placerilor vinovate“, Rosenbaum listeaza: Nurse Betty, Pola X si... Invizbil si periculos (r. Paul Verhoeven).
- Topul celor cinci cronicari de la Austin Chronicle. In fine, un top unitar, daca se poate spune asa: 1. Traffic; 2. Crouching Tiger, Hidden Dragon – „o poveste de dragoste mai tare decit senzationalele efecte speciale“; 3. Dancer in the Dark; 4. Almost Famous; 5. O Brother, Where Art Thou?; 6. Chuck &Buck + Unde dai si unde crapa + Beautiful People; 9. Chicken Run, + Cast Away + Before Night Falls. Marjorie Baumgarten crede ca Erin Brockovich e un film ratat de putin, ca Dr. T and the Women e cel mai prost film al anului si ca cel mai jalnic „trend“ e „critica extatica la adresa filmelor iraniene, ale caror idei simplissime sint vazute ca niste revelatii“. Oare de ce ne place de aceasta Marjorie? Restul criticilor considera ca cel mai „supraevaluat film al anului“ e Gladiator, in timp cei doi dintre ei desfiinteaza Scary Mov