„Adevarul este ca El Griego (sic!) a fost nu numai foarte invatat in arta picturii, ci si un bun filozof, cunoscut pentru spusele lui patrunzatoare si a scris despre pictura, sculptura si arhitectura“. Aceste cuvinte ii apartin lui Antonio Palomino si constituie miezul Vietii lui Dominico Greco, pictor, sculptor si arhitect din tratatul El Parnaso español pintoresco de los laureados, cel de-al treilea volum (publicat in 1724 la Madrid) al amplei lucrari El museo pictórico y la escala óptica. Din pacate insa, scrierile lui El Greco despre cele trei arte majore in care a excelat nu au ajuns pina la noi. Au ramas in schimb operele, expresia materiala a acestei filozofii, cele atit de hulite de catre contemporanii si generatiile imediat urmatoare pictorului si atit de adulate astazi.
Muzeul National de Arta al Romaniei este faimos pentru cele trei picturi datorate pictorului al carui nume a devenit aproape sinonim cu cel al orasului Toledo. Ele se incadreaza in acel gust pe care regele Carol I il avea pentru pictura iberica. De altfel, ar trebui mentionat faptul ca, initial, colectia regala cuprindea nu mai putin de noua tablouri de El Greco (vezi articolul lui Alexandru Busuioceanu – Tablourile lui El Greco din colectia regala a Romaniei, 1934, republicat in volumul Scrieri despre arta, Editura Meridiane, 1980). Intre cele trei tablouri de El Greco aflate in patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei, Adoratia pastorilor detine un loc aparte, atit prin dimensiuni, cit si prin faptul ca subiectul va fi fost unul foarte aproape de inima pictorului. Se cunosc nenumarate versiuni ale temei adoratiei pastorilor in opera lui El Greco si ele ar putea fi grupate in cinci tipuri, cinci variante diferite de realizare plastica – un adevarat record si, in acelasi timp, o dovada a ingenio-ului pictorului.
Varianta de la Bucuresti apartine unui