Nu s-au stins nici acum ecourile la ultimul roman publicat de Saul Bellow anul trecut, Ravelstein. Revista Lire propune, sub titlul Si-a tradat Saul Bellow prietenul?, o interesanta dezbatere pe marginea relatiei dintre Allan Bloom, modelul lui Ravelstein, si Bellow. Henriette Korthals Altes pune in discutie modul in care celebrul romancier incalca, in numele artei, granita dintre intimitate si spatiul public, transformindu-l in personaj de roman pe Allan Bloom – filozof renumit, coleg de universitate si foarte bun prieten cu Bellow. Este invocata aici paralela stabilita de Marc Fumaroli intre M. de Charlus din Sodoma si Gomora, al carui model este Robert de Montesquieu, prietenul si mentorul lui Proust, si Ravelstein. In opinia lui James Atlas – biograful lui Bellow, prezent si el in paginile revistei, cu un interviu pe aceasta tema –, impartasita de semnatara articolului, virulenta dezbaterii declansate de Ravelstein se datoreaza, in primul rind, politizarii homosexualitatii. Dincolo de „tradarea“ lui Bellow, de altfel discutabila, portretul lui Allan Bloom respira o incontestabila calitate literara, tandrete si generozitate, care ii confera omului si operei sale o noua viata. „Acest roman à clefs este in egala masura un roman de idei care, prin chiar compozitia sa, intruchipeaza filozofia lui Bloom“, conchide H. Korthals Altes. Ea vede in ambiguitatea prieteniei dintre Bloom si Bellow o posibila rivalitate intre cei doi, precum si dorinta lui Bellow de a controla destinul celui pe care l-a propulsat astfel spre glorie. Alte puncte de interes in acest ultim numar din Lire: un extras din volumul lui Colette Cosnier, Le silence des filles. De l’aiguille à la plume, care abordeaza o tema pe cit de inedita, pe atit de incitanta – corpul feminin la sfirsitul secolului al XIX-lea, si un articol despre Ray Bradbury, maestrul prozei SF, care, la cei 80 de ani ai sai, tocma