O interesanta teorie despre raporturile stabilite intre interlocutori sustine ca la o banala discutie intre - sa zicem - Toma si Ion participa, de fapt, sase persoane: Toma cel inchipuit de Ion, Toma, asa cum se inchipuie el insusi, Toma cel adevarat, Ion cel inchipuit de Toma, Ion, asa cum el insusi se inchipuie, si, evident, Ion cel adevarat. Daca aplicam teoria la relatia dintre - sa zicem - Romania si Europa, putem intelege mai bine de ce aceasta relatie e atat de controversata. Avem de a face cu trei tari si cu trei continente total diferite: Romania vazuta de Europa, Romania, asa cum ea insasi se inchipuie, Romania reala, Europa vazuta de Romania, Europa, asa cum ea insasi se inchipuie, si, bineanteles, Europa reala.
Mi-am amintit teoria de mai sus, citind cartea istoricului Tony Judt, "Europa iluziilor" (Polirom, 2000). E drept, el analizeaza mai degraba relatiile dintre Europa Occidentala si tarile din estul Europei, insa eu m-am gandit, in special, la Romania. Primul lucru demn de remarcat e ca un istoric pare cel mai in masura sa rezolve ecuatia complicata a raporturilor Est-Vest, tocmai pentru ca zona lui de interes cauta sa evite iluziile. Neimplicat afectiv, Tony Judt vede lucrurile asa cum sunt ele in realitate. "Sunt multe de spus despre cat de putin le pasa intelectualilor occidentali de Europa de Est, Europa Centrala, cum vreti s-o numiti".
In opinia sa, entuziasmul tarilor intrate in cursa de integrare europeana e animat de o mare iluzie: "Relatia dintre politica, Europa Centrala si interesul intelectual occidental e determinata de conjunctura. Din acest punct de vedere, mi se pare ca Europa Centrala ar trebui sa inceapa sa-si scrie propria istorie, pentru ca ea nu va face parte din istoria Europei Occidentale".
Desi ataca unul dintre cele mai indragite mituri ale est-europenilor, mesajul cartii lui Tony Judt indeamna la o r