Hoti fara Dumnezeu. Asa cum continutul gunoaielor te lamureste despre nivelul de trai al unei comunitati sau al unei tari, si obiectele spre care isi indreapta hotii atentia vorbesc de la sine despre nivelul sanatatii morale al unei societati. Presa interbelica publica stiri privind furturi bancare,...
Hoti fara Dumnezeu
Asa cum continutul gunoaielor te lamureste despre nivelul de trai al unei comunitati sau al unei tari, si obiectele spre care isi indreapta hotii atentia vorbesc de la sine despre nivelul sanatatii morale al unei societati. Presa interbelica publica stiri privind furturi bancare, de picturi celebre, de cai si boi, de copaci din padure, de bijuterii. Ceva mai tarziu, sub umbrela eticii si echitatii socialiste, au luat amploare gainariile. Rar auzeai de vreun hot mai select, gen Stefanescu - celebrul negustor care transforma apa in vin de Dragasani. Grosul infractiunilor viza buzunarele, grajdurile, cotetele, pivnitele si, mai rar, aparatura video din apartamente. Dupa 1989, hotiile vor creste exponential atat cantitativ, cat si calitativ. Hotii de buzunare sunt scoliti in "universitati" de cartier, unde le sunt predate cunostintele acumulate in puscarii. Pentru furtul de masini de lux, intra in joc electronica si dispozitivele de inalta tehnologie. Se fura tot mai multe telefoane mobile, computere, materiale scumpe: uraniu, mercur, inox, aur, platina. Iau fiinta adevarate "scoli" ale hotiei, in care un rol important il au bandele organizate pe cartiere. Se nasc chiar asa-zisele "gulere albe" - hoti cu o inalta expertiza, care fura pe Internet. Apar insa si hotii de nevoie, disperatii si debusolatii tranzitiei. Sunt hoti "responsabili" si hoti "iresponsabili". Una e sa furi o oaie din turma, un copac din padure sau un sac de grau dintr-un hambar plin, si alta e sa furi cablurile electrice de la un combinat siderurgic, provocand a