•Regia de transport local risca sa-si inchida portile •Subventiile au scazut an de an •Numarul calatorilor transportati a crescut •Disciplina a fost unul din punctele tari ale regiei •Sindicatele sunt nemultumite de conducerea regiei si de indiferenta municipalitatii
Din 1990 si pana in prezent, activitatea Regiei Autonome de Transport in Comun (RATC) Iasi a fost un sir neintrerupt de convulsii generat de succesive blocaje financiare. Indiferenta municipalitatii si starea precara a infrastructurii regiei pun tot mai mult, in ultima perioada, sub semnul intrebarii posibilitatea sustinerii transportului local in oras. Subventionata sub limita de subzistenta, RATC risca sa intre intr-un colaps financiar, poate cel care-i va incheia activitatea.
•Subventii sub limita de supravietuire
Nivelul subventiilor a scazut dramatic in ultimii patru ani. In 1997, nivelul acestora a fost de 37,18%. In 1998, acestea au fost reduse la 33%, ca in anul urmator sa scada la 20,5%. Anul trecut, municipalitatea a acordat regiei de transport local subventii in limita a 19,2% din bugetul de venituri si cheltuieli al acesteia. Subventionarea regiilor de transport local din alte judete din tara se face in limita a 40-50% din bugetele de venituri si cheltuieli. Regia Autonoma de Transport Bucuresti beneficiaza de subventii de aproximativ 80% din bugetul sau. Mentinerea in echilibru a balantei de venituri si cheltuieli a RATC s-a facut prin cresterea veniturilor realizate de regie intr-un procentaj egal cu cel dat de diminuarea subventiilor. Numai in anul 2000, prin neacordarea subventiilor pentru transportul in comun, RATC a inregistrat pierderi de peste 18 miliarde lei.
•Bugete de austeritate
Din tabelul alaturat, in structura veniturilor regiei se remarca pentru anul 2000 o crestere la activitatile de baza si din alte act