•70 de minibuze au posibilitatea sa redreseze financiar regia •Este obligatoriu ca autobuzele vechi sa fie scoase din circuit •Regia ar avea un profit de peste cinci miliarde lei/an •S-ar renunta la subventii pentru transportul in comun
Dificultatile financiare pe care le traverseaza Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi vor fi subiectul urmatoarei sedinte a Consiliului Local. Fata de planurile de redresare ale regiei avansate de conducerea RATC, un specialist in transporturi a propus preluarea unor idei care sunt agreate in tarile civilizate. Sorin Iacob, fost director la ITSAIA Vaslui, care are o experienta de 25 de ani in domeniul transporturilor, a calculat ca RATC ar deveni profitabila daca ar mentine in exploatare 70 de minibuze noi. Calculul, destul de simplu, ascunde insa rationamentul unui specialist pentru care economia de piata reprezinta in primul rand rentabilitate si eficienta.
•RATC transporta numai 50% din calatorii declarati in statistici
Zilnic, 300.000 din cei peste 400.000 de locuitori ai orasului devin potentiali utilizatori ai mijloacelor de transport. La o marja de eroare de aproximativ 30%, explicabila in contextul fluctuatiei numarului de calatori, rezulta ca, zilnic, 210.000 de ieseni utilizeaza diverse mijloace de transport. 50.000 de ieseni apeleaza la autoturisme. Alti 50.000 de ieseni utilizeaza cele aproximativ 6.000 de taxiuri aflate in circulatie in oras. Cealalta parte, de 110.000 de ieseni, utilizeaza mijloacele de transport in comun. La un calcul sumar rezulta ca RATC transporta lunar maxim 3,3 milioane de calatori. Anual, numarul calatorilor transportati de RATC se ridica la maxim 40 de milioane. "Statisticile RATC nu reflecta cu exactitate situatia din teren. Numarul calatorilor pe care RATC ii transporta este cu mult mai mic decat cel indicat in documentele regiei", a decla