Nu ştiu alţii cum sînt, dar eu cînd mă uit la tineretul din preajmă am adesea impresia că am revenit în anii '70! De vină-i - în primul rînd - moda vestimentară în bună parte retro, dar şi reeditarea unui anume climat de efuziune nebună, care permite glisarea ce-mi dă senzaţia stranie că plonjez în pro-
pria-mi adolescenţă...
Aproape celebri/ Almost Famous (SUA, 2000) descrie şi motivează tocmai acest tip de întoarcere în timp, fiind deopotrivă lamento şi celebrare a tinereţii pierdute. Pînă şi numele protagonistului imberb - extraordinarul Patrick Fugit - pare predestinat, amintind dictonul latin "Fugit irreparabile tempus", pe care filmul încearcă să-l contracareze. În urmă cu ani, el însuşi reporter muzical, scriitorul şi regizorul scenarist Cameron Crowe (Say Anything, Single, Jerry Maguire, Single Video Theory) îşi dorea de multă vreme să materializeze această povestire semi-autobiografică despre un puşti pasionat de rock'n roll şi care primeşte de la un redactor al revistei Rolling Stone (care nu-i ştie adevărata vîrstă fragedă!) comanda de a scrie un articol despre turneele unei formaţii faimoase, fictivă pe ecran, dar evocîndu-i generic pe Led Zeppelin, Bob Dylan, Eric Clapton, David Bowie, Neil Young ori Joni Mitchell. Reconstituirea epocii este minuţioasă, pedantă chiar, de la elementele de costumaţie la instrumentele muzicale, de la hotelurile de popas pînă la meniuri ori figurile legendarilor fani (vezi adorabila copilă-femeie interpretată cu înşelătoare candoare de Kate Hudson). On road se produce despărţirea de pubertate, călătoria fiind deopotrivă o iniţiere şi o deziluzionare, căci eroul precoce este martor - mai mult sau mai puţin implicat - la experienţe şocante legate de sex şi droguri, de tensiunile conflictuale dintre membrii formaţiei. El devine într-un fel dependent de vedeta damnată, chitaristul egolatru, care refuză să i s