Ce cauta Camil la Minister…
Alice Georgescu, Doina Papp, Marian Popescu si semnatarul acestor rinduri au jurizat Concursul de Dramaturgie Camil Petrescu incheiat miercuri 4 aprilie, cu decernarea premiilor editiei 2001. Un premiu si trei nominalizari la aproximativ cincizeci de texte candidate: Marele premiu – Cristian Juncu pentru ale sale Ciupercutze, nominalizari – Radu Herjeu pentru Pastratorul, A.N. Ionescu pentru Pune si tu o mina pe mine, Dan Stanca pentru Jertfa.
Fara ca editia de anul acesta sa fi fost marcata de vreo tendinta majora, hazardul a facut ca nominalizatii sa fie cu totii oameni de presa (A.N. Ionescu in aceea ploiesteana, Radu Herjeu la Antena 1 si Dan Stanca la Romania libera), doar laureatul fiind om de teatru. Ciudat pentru acesta din urma e ca, desi regizor asezat, fara tendinte experimentale macar pina acum, ca dramaturg traieste in plin postmodernism, acut ironic si lipsit de orice umbra de inhibitie. Aducind laolalta, in Ciupercutze, adolescenti cu probleme sexuale ori de adaptare personala sau de grup, pensionari ce se impart intre table, politica si tentative de exorcizare a demonului recentei istorii bolsevice, pe Marx, Vlad Tepes, ursi si porumbei, Cristian Juncu utilizeaza un sistem optim de textuare ce accentueaza teatralitatea. Cea mai apropiata realitate intra in rezonanta cu fantezii tinind de umorul negru, ironizind modele decazute in cimitirul locurilor comune, sclipind in jocuri de cuvinte si patinind zglobiu pe absurd, facind din aceste Ciupercutze unul dintre cele mai bune texte dramaturgice romanesti pe care le-am citit din 1990 incoace.
Jertfa lui Dan Stanca e o parabola cu un umor ciudat, povestind exotic despre spatiul romanesc supus unei hazoase (in tragismul ei) sabii a Damoclesului mioritic. Peste realitatea neaosa care „straluceste intens, morbid“, leviteaza ditai placile de beton (trimiterea