A spune ca fotografia deformeaza realitatea este un lucru banal. Pentru Iurie Raileanu, insa, nu numai aparatul de fotografiat „ingheata“ imaginea, ci chiar gheata ca fenomen meteo.
In expozitia de fotografie Visuri de gheata, organizata intre 1martie-15 aprilie 2001, la Muzeul de Istorie din Chisinau, obiecte, statui, case, crengile unor copaci „imbratisate“ de sloiuri de gheata au fost expuse vederii. Natura nu si-a epuizat puterea de creatie. Compozitiile pe care le face „in colaborare“ cu lucrurile pe care le intilneste in cale depasesc, uneori, stadiul rutinei si pot chiar sa impresioneze.
Deformarile pe care le opereaza natura-mama asupra formelor create tot de ea sint, la rindul lor, interesante. Copacii si plantele tinute in aceata captivitate capata contururi arhitecturale, iar casele cu design-ul inedit sub zero grade Celsius seamana cu niste constructii din caramel. Chiar si sirma ghimpata a unui gard „intepenit“ de frig si ger pare mai violenta decit atunci cind nu purta acest machiaj.
Deosebit de interesante sint statuile peste care au intepenit straturi imobile de gheata. Este poate impropriu sa se spuna ca trezesc emotii. Chipurile sculptate sint mai lipsite de viata ca niciodata. Efectul pe care-l realizeaza acest fenomen – si pe care-l speculeaza atit de bine fotograful Iurie Raileanu – este hiperrealitatea acestor chipuri. Noutatea bustului lui Stefan cel Mare invaluit in gheata – fotografiat de Iurie Raileanu – este cea a denuntarii unui loc comun. Pentru ca Stefan cel Mare face parte din imaginarul cetatenilor Republicii Moldova, un exercitiu de deconstruire a imaginii lui este mai mult decit binevenit.
A spune ca fotografia deformeaza realitatea este un lucru banal. Pentru Iurie Raileanu, insa, nu numai aparatul de fotografiat „ingheata“ imaginea, ci chiar gheata ca fenomen meteo.
In expozitia de fotografie Vi