- Japan in Cannes. Pe 19 aprilie, presedintele Festivalului International de Film de la Cannes, Gilles Jacob, flancat de new-comer-ii Thierry Frémaux (delegat artistic) si Véronique Cayla (director general), a anuntat filmele din selectia oficiala si, o data cu ele, tendintele actualei editii (a 54-a) si evenimentele paralele. Selectionerii au avut de ales din 1798 de titluri (dintre care 854 de lungmetraje), cu 30% mai mult decit anul trecut (1397). Moulin Rouge, noul film – american – al lui Baz Luhrmann (autorul lui Romeo + Julieta, versiunea cu DiCaprio) inaugureaza festivalul si, spre deosebire de predecesorii sai care fusesera prezentati in afara competitiei (Vatel in 2000, Barbierul din Siberia – in 1999, Primary Colors – in 1998 si Al cincilea element – in 1997), concureaza la Palme d’Or. Restul competitiei (alcatuita, in total, din 23 de titluri) privilegiaza, ca de obicei, cunostintele vechi ale festivalului (Nanni Moretti – cu recent „donatellizata“ La stanza del figlio, fratii Coen – cu The Man Who Wasn’t There, Michael Haneke – cu La pianiste, Aleksander Sokurov – cu Taurus, inepuizabilul Manoel de Oliveira – cu Je rentre à la maison si David Lynch – cu Mulholland Drive). Noutatea absoluta o constituie prezenta in competitie a unui film bosniac: No Man’s Land de Danis Tanovici. Tot o noutate este si prezenta filmului american de animatie Shrek, de Andrew Adamson &Vicki Jenson, in cursa pentru Palme d’Or: nu e o premiera (intrucit ultimul desen animat selectionat pentru festival – Peter Pan – dateaza din 1953), dar, data fiind „scrobeala“ Cannes-ului, e fara indoiala un eveniment. De semnalat revenirea in forta a americanilor (cu 5 filme in competitie, dintre care 3 independente si 2 produse de marile studiouri, plus alte 4 – in afara ei), concentratul, deja obisnuit, de filme asiatice (5 in competitie, dintre care 3 japoneze, plus unul, tot japonez – in