O caravana formata din critici de teatru, jurnalisti, universitari din domeniu a poposit zilele trecute la Teatrul National din Chisinau, intr-un moment cind aceasta institutie si profesionistii ei au simtit nevoia unei confruntari care sa le obiectiveze nelinistile. Asemenea intilniri erau organizate indeobste de Asociatia Internationala a Criticilor de Teatru, sectia romana (AICT) la teatrele din tara. Invitatia venita de peste Prut a fost insa oportuna si UNITER s-a asociat imediat intreprinderii, avind si sprijinul Ministerului Culturii si Cultelor de la Bucuresti.
Si de partea cealalta momentul a capatat insemnatatea cuvenita, prin atentia acordata de Ministerul Culturii din Republica Moldova, care a fost alaturi de manifestare la cel mai inalt nivel.
Primul spectacol din suita reprezentatiilor programate de gazde in aceasta microstagiune a fost o coproductie. Intr-un frumos gest de cooperare, trei artisti din Romania, regizorul Mihai Lungeanu, scenografa Anca Pislaru si compozitorul George Marcu au intins o mina prieteneasca colegilor din Chisinau realizind spectacolul Zbor deasupra unui cuib de cuci, dupa piesa omonima a americanului Dale Wasserman, care a prelucrat la rindu-i romanul lui Ken Kesse. Parabola teribila a spitalului psihiatric ca inchisoare a mintii, a intunericului impus si indus printr-o insidioasa manipulare, nu si-a pierdut, iata, relevanta la atitia ani de la lansarea ei pe piata mass-media (vreo 25 de ani au trecut de la stralucitul spectacol al Nationalului bucurestean in regia lui Horea Popescu, la ceva distanta, si el, de celebrul film care-l propulsa pe Jack Nickolson ca prototip al nonconformistului cinic si furios).
Pentru a face si mai graitor mesajul, spectacolul de la Chisinau apeleaza la o imagine scenografica fara echivoc. Suita de panouri cu care Anca Pislaru creeaza multe si ingenioase spatii de