Desenele din covorul literar
Un foarte interesant studiu despre povestirile fantastice ale lui Mircea Eliade publică în 22 Literar Matei Călinescu (nr. 17 din aprilie). Studiul se intitulează Calendarul ascuns: citind şi recitind ficţiuni de M.E. În principiu, autorul nu pare să accepte ideea utilităţii unei lecturi construită pe coduri, chei sau cifruri literare. Comentînd o sugestie a lui I.P. Culianu, conform căreia, în povestirea Un om mare, protagonsitul, pe nume Cucoaneş, este o alegorie pentru Corneliu Zelea Codreanu, M.C. scrie: "Întrebarea care se pune imediat e: cu ce se alege "iniţiatul" sau cel care a căpătat acces la secret? Mesajul codat - într-un text de fapt supracodat, în sensul că foloseşte simultan mai multe coduri, literare, mitologice, esoterico-mistice - nu conţine "indicaţii", de vreun fel, încurajări sau consolări, nici măcar pentru acel lector in fabula sau cititor implicit de care s-a vorbit în teoria literară din ultimii 20-30 de ani. Mesajul ascuns - chiar cînd alegoria e dezlegată în sensul propus de Culianu - nu îndeamnă la nimic, nu recomandă nici un fel de acţiune, nu propune nici o valoare practică, "didactică", politică sau antipolitică." Şi totuşi! Studiul încearcă să demonstreze că în 19 trandafiri există un astfel de cifru, şi anume o dată, 23 august 1944, neexprimată niciodată ca atare în textul povestirii lui M. Eliade, aşadar ascunsă, dar extrem de importantă ca semnificaţie ideologică, morală, literară, pentru personaje şi pentru mersul acţiunii. M. Eliade însuşi l-a lăsat pe M.C. să creadă în existenţa calendarului ascuns, după ce, cu decenii în urmă, o lectură mai veche a lui M.C. a ignorat cu desăvîrşire posibila iradiaţie esoterică din text. Citiţi şi veţi vedea! De convins, nu cred că veţi fi. Nici Cronicarul nu este. Lui i-a venit în minte nuvela lui Henry James, Desenul din covor, unde, şi tot la sugestia un