Euromarionete, festivalul bienal organizat de Teatrul de Marionete din Arad, a ajuns la editia a cincea, consumata in perioada 2-7 mai. Enuntul in sine lasa impresia ca miscarea teatrala de animatie din Romania s-ar afla intr-o situatie de normalitate si s-ar bucura de recunoasterea binemeritata. Lucrurile nu stau asa nici pe departe. Cel mai adesea genul este considerat minor, iar daca nu chiar ignorat, atunci cel putin ocolit de critica de specialitate, uitat din programele de reforma teatrala, exclus din categoriile premiabile pe la concursuri ori gale ale breslei. Totusi, voi amina analizele aplicate pentru alt moment. Prefer, deocamdata, sa profit de ocazie pentru a mai face o tentativa de a (re)aduce in atentie un segment aparte al artei scenice. Un motiv in plus este faptul ca Teatrul de Marionete din Arad a sarbatorit tot atunci – mai exact, in ziua de 7 mai – cincizeci de ani de fiintare institutionalizata.
Euromarionete ramine, in fapt, singurul eveniment international (pe cit se poate) din Romania dedicat artei spectacolului de animatie, iar editia actuala a fost o dovada de maturitate. In datele fixe preexistente, spus astfel spre a nu le numi chiar constringeri de ordin financiar, selectionerul-director al festivalului, ca si al teatrului, actorul Dan Antoci, a izbutit sa reuneasca, fara pretentia de exhaustivitate, spectacole de referinta din tara si din strainatate. Au fost prezente teatrele romanesti care ostenesc organizind reuniuni nationale de profil, respectiv cele din Bucuresti, Galati, Botosani, Constanta. A fost si un invitat inedit, dar nu fara motiv – se va vedea mai departe: Teatrul de drama „Csiky Gergely“ din Timisoara. Vecinii nostri, mai apropiati – din Chisinau, Gyor (Ungaria), Vidin (Bulgaria) – ori mai de departe – din Simferopol (Crimeea – Ucraina), au fost, de asemenea, prezenti. Afisul rezultant a etalat o varietate de