"Unul de la noi. Mircea Eliade scrie un studiu despre «autonomia vieţii spirituale». După trei zile, cineva, prin «Cuvîntul liber» îl somează să răspundă dacă această «autonomie» este sau nu fascistă. Te întrebi uluit, cît de încurcată trebuie să fie o minte, pentru ca să coboare imediat, direct, de la o problemă spirituală la o formulă politică. E un automatism mintal, care reduce fără întîrziere orice dezbatere, orice problemă, la întrebarea ultimă: de «dreapta» ori de «stînga»? Prevăd o zi în care se va inventa o botanică fascistă şi una radicală, o chimie reacţionară şi una progresistă, o algebră liberală şi una conservatoare. Se va stabili că anumite plante sînt burgheze,
în timp ce altele sînt marxiste. Se va preciza că o categorie de corpuri chimice - bunăoară acizii - sînt democrate, cîtă vreme alte corpuri chimice - bazele - sînt oligarhice. Se va descoperi că anumite funcţiuni matematice sînt hitleriste, iar altele sînt bolşevice. Nu sîntem departe de această fază a civilizaţiei umane. Cu graba cu care consumăm fenomenele şi le supunem obsesiei noastre politice, vom izbuti să înscriem toate elementele naturii, focul, apa şi pămîntul - în cîte un partid. Vor fi amurguri subversive, vor fi ploi tendenţioase, vor fi aştri suspecţi."
(Mihail Sebastian, "Despre o anumită mentalitate huliganică", în Rampa, 27 martie 1935, apud Apostrof nr. 5, 2001) Tita CHIPER
"Unul de la noi. Mircea Eliade scrie un studiu despre «autonomia vieţii spirituale». După trei zile, cineva, prin «Cuvîntul liber» îl somează să răspundă dacă această «autonomie» este sau nu fascistă. Te întrebi uluit, cît de încurcată trebuie să fie o minte, pentru ca să coboare imediat, direct, de la o problemă spirituală la o formulă politică. E un automatism mintal, care reduce fără întîrziere orice dezbatere, orice problemă, la întrebarea ultimă: de «dreapta» ori de «stînga