Obligati pentru a doua oara in istoria postdecembrista la a reduce perioada de desfasurare si numarul de trupe invitate, organizatorii Festivalului International de Teatru de la Piatra Neamt – Corneliu Dan Borcia, directorul Teatrului Tineretului, si Victor Scoradet, al sau adjunct „artistic“ – au reusit totusi punerea la cale a celei de-a XVII-a editii a unei manifestari teatrale ce isi mentine dreptul pina acum cistigat de a se situa intre cele mai bune trei festivaluri din tara.
Ceea ce parea irealizabil in urma cu putina vreme iata ca s-a putut duce la bun sfirsit, sprijinul acordat de citiva sponsori – printre care cel mai insemnat fiind RIFIL Savinesti, dar si BRD, PLANTAVOREL si PETROCART – dovedindu-se poate mai important decit ajutorul financiar atit al Ministerului Culturii, cit si al autoritatilor locale, acestea din urma parca tot mai interesate de distrugerea si nu de sustinerea unui festival de anvergura internationala.
Fiecare noua editie aduce in discutie un anume spatiu cultural, cea prezenta fiind dedicata Balcanilor. Astfel, in perioada 22-30 mai, mai bine de zece productii realizate fie pe texte apartinind dramaturgiei din aceasta zona, fie montate de artisti ce vin dintr-un spatiu atit de framintat au incercat sa gaseasca o solutie „artistica“ si nu numai la ceea ce criticul de teatru Marian Popescu numea – in a sa conferinta intitulata Balcanii si cultura – „enigma balcanica“. Evenimentele de pe scena realitatii au facut ca o serie de trupe din Macedonia, Turcia ori de la Sarajevo sa nu poata fi prezente cu productii vorbind despre aceasta zona plina de un mister seducator al civilizatiei europene, cu diverse confesiuni religioase, cu foarte multe tari si limbi concentrate pe un spatiu geografic mic.
Un juriu format din actrita Florina Cercel (presedinte), regizorii Christian Benedetti (Franta) si Horatiu Mihaiu, criticu