Scopul trecerii în revistă efectuate de Ileana Berlogea de-a lungul unui secol de teatru românesc desenează harta punţilor de legătură între ceea ce pare despărţit de epoci, moravuri, sensibilităţi. De la Aristizza Romanescu la Maia Morgenstern, de la C.I. Nottara la Claudiu Bleonţ, de la Al. Davilla la Radu Apostol teatrul românesc pare a fi fost o imensă familie cu părinţi înţelepţi şi copii care şi-au părăsit odată cu vîrsta turbulenţele, fără testamente scandaloase, copii ilegitimi şi mezalianţe. Prin juxtapunerea fişelor documentare, dramaturgia, arta scenică în toate componentele ei - actorie, regie, scenografie - se înlănţuie într-o evoluţie armonioasă, explicînd dinamica internă a fenomenului. De la retorica dramei romantice la realismul dominant la mijloc de secol, pînă la modalităţile moderne şi postmoderne de tratare a convenţiei,
Ileana Berlogea descifrează acele specificităţi care au permis continuitatea, enumeră titlurile şi autorii importanţi, lucruri utile celor interesaţi de istoria recentă a fenomenului teatral. Pentru Ileana Berlogea, teatrul nu este doar un obiect de studiu, ci şi subiectul unei patimi explicite, în discursul informativ accentele subiectului îndrăgostit fiind vizibile. În mod voit, acest volum nu examinează conexiunile teatrului cu conştiinţa socială şi cu evoluţia societăţii: ultima jumătate de secol este examinată sub raportul succeselor, fără a se pomeni ceva despre costuri. Aşa cum se justifică şi prin titlul colecţiei iniţiate de Editura Fundaţiei Culturale Române, Istoriile secolului XX, sinteza recent apărută este una din istoriile posibile, o premisă pentru Istoria necesară. Magdalena BOIANGIU
Scopul trecerii în revistă efectuate de Ileana Berlogea de-a lungul unui secol de teatru românesc desenează harta punţilor de legătură între ceea ce pare despărţit de epoci, moravuri, sensibilităţi. De la Arist