O data la doi ani Venetia devine una dintre capitalele mondiale ale artei contemporane. De fiecare data, timp de trei zile, specialistii au acces rezervat si posibilitatea de a intilni curatorii si artistii expozanti, de a colecta materiale de presa, de a angaja colaborari viitoare. Anul acesta, in perioada 6-8 iunie, a avut loc vernisajul de presa al celei de-a 49-a editie a Bienalei Internationale de Arta Contemporana de la Venetia. Intrucit decizia organizatorilor a fost de a alege acelasi curator care sa realizeze atit ultima Bienala a mileniului trecut, cit si prima a celui nou, si de aceasta data curatorul general a fost Harald Seeman. Tema propusa este Platforma Umanitatii – noile medii.
Cele trei zile de vernisaj au fost un tur de forta pentru curatorii, jurnalistii, artistii, galeristii etc. veniti din toata lumea. Ca de obicei structurata in doua parti, expunerea s-a extins anul acesta in noi spatii. Astfel, expozitia realizata de Harald Seeman ocupa pavilionul central din Giardini del Castelo (locatia originara a Bienalei), precum si intreg spatiul de la Arsenale (un fost arsenal militar care a inceput sa fie folosit in urma cu citeva editii). Spatiul de la Giardini s-a dovedit a fi neincapator si pentru participarile nationale, care formeaza a doua parte a expunerii. Preexistenta unui perimetru fix care nu permite amplificari le-a determinat, si de aceasta data, pe multe dintre tarile participante sa foloseasca alte locatii in Venetia (palate, biserici, spatii de depozite, spatii publice de tipul cheiurilor sau al statiilor de vaporetto sau chiar vapoare).
Spre deosebire de multe alte tari, care la fiecare editie reiau cursa pentru inchi-rierea de spatii de expunere si de cazare, Romania beneficiaza, din fericire, de un pavilion construit – in Giardini –, un spatiu generos si bine amplasat. Romania ar putea sa beneficieze si de existen