Intuind perfect ce-şi doresc cinefilii, Compania importatoare Independenţa Film a pregătit inteligent lansarea pe piaţa românească - mai întîi la Cinema "Europa" - a faimosului cineast hongkongez Wong Kar-Wai (prezent şi în programul Cinematecii Române cu Happy Together, laureatul de la Cannes de acum cinci ani) printr-un mini FestAsia la Cinema "Elvira Popescu".
În vedetă - desigur - Gohatto, Japonia 2000, filmul prin care după 13 ani Nagisa Oshima, clasicul noului val japonez revine în atenţia generală, interesat în continuare de tema dragostei - sub orice formă. Ecranizînd două romane ale lui Ryotaro Shiba consacrate unei vestite comunităţi elitiste de războinici din secolul XIX, maestrul atacă un subiect tabou - interdicţia tacită de a se vorbi despre homosexualitatea samurailor. Evident, nu pentru a scandaliza, ci pentru a invita la meditaţie. S-ar putea ca în homosexualitate să fi constat forţa acestui clan legendar care a dăinuit doar 7 ani. Aşa cum cineastul a dorit să-l aibă în distribuţie pe astăzi celebrul Takeshi "Beat" Kitano (sergentul din Furyo), tot astfel a ţinut să uzeze de procedeul variantelor posibile ca-n Roshomon şi să înglobeze un citat din Povestirile lunii palide. Secvenţe memorabile care-l reconfirmă pe Oshima ca fiind în mare formă, deşi se află în pragul a 7 decenii de viaţă.
Coleg de generaţie, sud-coreanul Im Kwon-Taek (care a vizitat acum cîţiva ani România) este de asemenea consecvent cu propria sa operă, Chunhyang (Coreea de Sud, 2000) fiind o dramă istorică cu inserturi folclorice. Insurmontabila incompatibilitate de clasă socială este analizată prin intermediul unei poveşti de secol XVIII, o iubire imposibilă între fiica unei foste curtezane şi fiul unui guvernator. Deoarece refuză să se alăture armatei de iubite ale noului demnitar din regiune, tînăra va fi supusă la bestiale persecuţii, umilită şi molestată pî