„Internet-ul este un mediu bun de promovare a culturii.“ Aceasta este prima asertiune cu care trebuie inceputa, dupa parerea mea, o pledoarie pentru utilizarea mediului virtual in promovarea culturii.
Voi sustine insa chiar mai mult decit atit:
Internet-ul este un mediu mai bun decit celelalte medii existente pina acum. Mai bun deci, nu doar un mediu complementar. Spun asta deoarece Internet-ul inglobeaza avantajele tuturor celorlalte mijloace de transmitere a informatiei care l-au precedat. Televiziunea, radioul, fotografia si activitatea editoriala – totul deci – pot functiona foarte bine in spatiul virtual. Deja o serie de televiziuni si radiouri transmit pe Internet. Arta fotografica, pictura, sculptura pot fi prezentate sub forma unor galerii virtuale si oferite gratuit marelui public. De asemenea, muzica poate fi procurata mult mai usor astfel.
In privinta editarii de carte, schimbarile la care asistam astazi, dar care vor deveni mai clare in urmatorii ani, vor aduce cu ele o crestere semnificativa a ponderii cartii electronice fata de cartea traditionala. Astfel ca, pina la urma, cartile pe hirtie vor fi folosite pe o scara tot mai restrinsa. Un prim argument este acela ca pur si simplu editarea unei carti in format electronic costa mult mai putin (de zeci sau chiar sute de ori) decit editarea unei carti in format traditional, pe hirtie. Daca editurile occidentale (indeosebi cele americane) care publica astazi in format electronic au o cifra de afaceri in acest domeniu de aproximativ 100 de milioane de dolari, se estimeaza ca in ianuarie 2004 se va ajunge la o cifra de afaceri de 3,4 miliarde. Probabil ca pe o perioada mai mare de timp explozia nici nu mai poate fi estimata… Sint voci care afirma insa ca desi e-cartea are anumite avantaje, ea nu va fi in masura sa inlocuiasca niciodata cartea tiparita pe hirtie.
Trebuie