Vreau să spun de la început că am văzut, cred, cel mai bun spectacol făcut de Vlad Mugur în România: Hamlet, de William Shakespeare. Chiar dacă stagiunea s-a încheiat, chiar dacă unele montări au preferat să-şi anunţe, oficial, premierele în toamnă şi să organizeze acum doar avanpremiere - pentru controlul impactului cu publicul, pentru aşezarea personajelor în actori, pentru încărcarea energetică - am să vă vorbesc despre un spectacol important pe care l-am văzut şi care se va lansa, cu toate onorurile cuvenite, sper, la începutul stagiunii viitoare. Mi se pare firesc să anunţ ceea ce cred că va fi un eveniment: Hamlet-ul lui Vlad Mugur de la Teatrul Naţional din Cluj, de care m-am bucurat chiar pe 22 iunie, ziua în care "Meşterul" a împlinit 74 de ani (noaptea elfilor şi a solstiţiului de vară). Fericită coincidenţă! Pe unde a trecut Vlad Mugur - Odeon, Piatra-Neamţ, Cluj (Teatrul Maghiar), Craiova - lucrul său, dincolo de spectacol, a avut şi alte conotaţii majore, iar una esenţială mi se pare şcoala pe care a făcut-o cu actorii, mai tineri sau nu, schimbînd stiluri, epurînd şabloane, manierisme. Spiritul unei echipe a fost descoperit sau re-descoperit de cei care s-au întîlnit cu Vlad Mugur, indiferent de vîrstă sau experienţă. Inteligenţa lui, carisma, vitalitatea gîndului şi modernitatea lui contaminează şi rareori se întîmplă ca cineva să nu iasă modificat din contactul cu Meşterul, indiferent de gradul de împlinire a montării. Acest Hamlet este atît de modern, de viu, de acut şi pregnant, încît devine aproape un manifest pentru forţa teatrului de valoare, o propunere de studiu care depăşeşte graniţele biologicului şi ne conduce pe drumul performanţei. Teatrul nu se poate face de unul singur. El este provocarea cunoaşterii de sine, a cunoaşterii celuilalt, a energiilor şi a umorilor, a putinţelor şi limitelor. Spectacolele realizate cu scenografii Helmuth