Cum s-a schimbat strategia Centrului o data cu trecerea de la denumirea „Centrul Soros pentru Arta Contemporana“ la CIAC?
In primul rind, s-a schimbat situatia financiara, care determina totul. De unde noi, pina in 1999, am fost o institutie finantatoare, o data cu CIAC-ul am devenit, prioritar, o institutie care opereaza proiecte si programe: le concepe, le pune in aplicare si isi cauta finantari. Din 1993 pina in 1999, noi am avut un fond de finantari la care aplicau artistii, iar implicarea noastra era, in fond, destul de redusa: cumva, doar gestionam un fond. Aveam insa, simultan, si programe operationale. Din ’99 incoace s-a schimbat total ponderea activitatilor, in sensul ca am devenit un centru de organizare a programelor de arta contemporana.
Cit de „contemporana“ este arta de la CIAC? Pentru ca, cel putin in mediile literare academice, „contemporanii“ incep de pe la 1920…
In arta vizuala, incep cam dupa al doilea razboi mondial. La CIAC, arta contemporana se refera la creatia actuala, punind accent pe noile media si noile tehnologii. Asa cum, intr-o vreme, s-a luat in discutie termenul de „modern“, asa vor sta lucrurile si cu termenul de „contemporan“: daca la momentul respectiv el inseamna arta momentului, dupa definirea unei perioade istorice anume, el isi modifica sensul.
Atunci ar fi trebuit sa va intreb cit de „avangardista“ este arta de la CIAC?
Asta ar fi alta capcana, pentru ca, in general, termenul de „avangarda“ face de cele mai multe ori referire la avangarda istorica. In legatura cu ceea ce facem noi, se foloseste de obicei termenul de inovativ sau experimental. Dupa parerea mea, poti defini fenomenul de arta contemporana prin modul in care se raporteaza la evenimentele din jur, din zona social-economica, politica, educationala si mediatica. In masura in care o directie de creatie r