In perioada 5-17 iulie a fost deschisa la Muzeul Literaturii Romane Expozitia Letitiei Gaba (Germania). Crochiurile in carbune au desenat orbite ale E.X.I.L.-ului: un hatis figurativ in care conflictul, rana, golul dau coordonatele unei geografii a sufletului. Fara chip, personajele Letitiei Gaba, exilate in luminozitatea hirtiei, probeaza epidermic si situational „coroana de spini“. Despovarate de naratiune, ele traiesc doar cheia de bolta a penitentei. Figuri dansante, feminine sau inmelcuiri, cavernoase chirciri asupra propriului eu devin in E.X.I.L. expresioniste hasuri. Cineva, la subsolul lucrarilor, ne vorbeste despre absenta iubitului: „Cind pleaca nu mai sint libera!“.
Autobiografia este apa proaspata si pentru Miruna Dima. Instalatia tinerei absolvente a Universitatii de Arte din Bucuresti aglomereaza inaintea spectatorului intrat in Galeria Space a Centrului International pentru Arta Contemporana o draperie grea de fotografii, desene, colaje ce puncteaza cei 25 de ani ai artistei. Dincolo de transparenta ei, petale uscate asternute ca un covor fermecat al copilariei conduc la o serie de fotografii de mari dimensiuni in care sint regizate livresc metafore gesturale. Video proiectia adauga plasma povestii, al carei sfirsit sintem incredintati ca va fi cunoscut.
Decupate si organizate in formule de dipticuri si tripticuri, „amintirile“ lui Gelu Popescu recompun un univers domestic. Cu ocazia unei expozitii anterioare, deschisa tot la Caminul Artei, graficianul imi marturisea o pseudo sau anti Miorita in care ciobanasul isi mimeaza cintecul si drama, formula prin care depaseste incapacitatea „adecvarii la“ sau dificultatea comunicarii cu ceilalti. Artistul insusi recunoaste in demersul sau o zona de intilnire cu Francis Bacon: spatiul inchis, convulsional, centralitatea figurii, energia cromatica. Riscul nu apare insa prin revenirea la figurativ as