Trebuie din capul locului sa explicam termenul spam, pe care il cititi in titlu, poate necunoscut ca atare cititorilor, dar sigur stiut ca fenomen. Pentru explicarea lui vom folosi doua dictionare de informatica, aparute in anii trecuti pe piata romaneasca de carte. In Dictionar de informatica, englez-roman, de S.M. Collin (Editura Universal Dalsi, 2000), spam-ul este definit astfel: (termen argotic) (i) articol care a fost plasat de mai multe ori intr-un buletin de stiri electronic, astfel incit este posibil sa aiba un caracter comercial ascuns; (ii) mesaje de posta electronica (e-mail) transmise unui numar mare de destinatari, de obicei in scop publicitar. Un alt dictionar, mai vechi, ofera un sens largit acestui cuvint. Este vorba de Mini dictionar explicativ de termeni informatici moderni, de Ion-Victor Papa (Editura Image, Bucuresti, 1999): Termenul se refera la un continut de informatii nesolicitate, nepotrivite si facute publice in ultima instanta. Este folosit pe scara destul de larga, desemnind orice, de la e-mail-uri cu continut fara valoare si nesolicitat, pina la publicitatea inadecvata a unei pagini de web, cu scopul de a genera trafic intens.
Spam-ul reprezinta, prin urmare, numele atribuit mesajelor publicitare pe care le primim in casutele de e-mail (asa cum ne sosesc, tot off-line, in cutiile postale de acasa, reclame la detergenti sau la agentii imobiliare; tot spam-uri sint, nu?). Apoi, banner-ele de pe site-uri pot fi interpretate tot ca spam-uri, nefiind dorite de internautul care nu vrea altceva decit informatia continuta in pagina web pe care o acceseaza. In fine, tot spam este arhicunoscuta fereastra pop-up, care apare cu incapatinare cind deschidem anumite pagini si care, inchisa, reapare enervant daca dorim continuarea navigarii pe site-ul respectiv.
Ce putem face pentru a evita spam-urile? In rindurile de mai jos,