Simbata 21 iulie, personalitati din cele mai diverse domenii – oameni de cultura, politicieni, staruri mediatice – au asistat la deschiderea editiei din acest an a Festivalului de la Salzburg. Conform ritualului obisnuit, prima reprezentatie a constituit-o piesa Jedermann de Hugo von Hofmannsthal, de data aceasta in regia lui Gernot Friedel. A doua zi, dimineata, a avut loc deschiderea asa-numita „oficiala“, prin cuvintarea tinuta de filozoful Peter Sloterdijk, transmisa in direct atit la televiziune, cit si – pentru prima oara – online, pe Internet. In programul editiei actuale a Festivalului – avindu-l ca director artistic pe controversatul belgian Gérard Mortier – sint inscrise, pentru zilele urmatoare, atit premiere (precum opera Jenufa de Leos Janácek, dirijor John Eliot Gardiner), cit si succese consacrate, de la Figaro-ul lui Mozart (regizor: Christoph Marthaler) si Falstaff de Verdi (dirijor: Lorin Maazel) pina la Richard Strauss, cu Ariadne auf Naxos si Fledermaus (regia: Hans Neuenfels, dirijor: Marc Minkowski). Nici Shakespeare nu lipseste: acelasi Christoph Marthaler a pregatit, cu trupa de la Schauspielhaus din Zürich, Cum va place, in timp ce Calixto Bieito propune o noua inscenare a lui Macbeth. Tot povestea lui Macbeth poate fi urmarita si in varianta Lady Macbeth din Mzensk, pe muzica lui Sostakovici si in regia lui Peter Mussbach. De asemenea, Claus Peymann – fostul director, la fel de controversat ca si Mortier, de la Burgtheater din Viena, care conduce la ora actuala nu mai putin renumitul Berliner Ensemble – isi face revenirea pe scenele din Austria cu premiera ultimei piese a lui Christoph Ransmayr (cunoscut la noi o data cu traducerea romanului Morbul Kitahara), Invizibila (Die Unsichtbare). Nu in ultimul rind, in cadrul momentului Dichter zu Gast au fost invitati, de aceasta data, poetii unguri Péter Esterházy, Imre Kertész si Péter Nádas, pen