Mihaela CZOBOR-LUPP
Oglinda si umbra E.T.A. Hoffmann: fenomenologia eului romantic (eseu) Editura Univers, Colectia „Prima Verba“, Bucuresti, 1999, 232 p., f.p.
Oglinda si umbra, volumul de debut al Mihaelei Czobor-Lupp, inteligenta preumblare printre toposurile ce structureaza viziunea romantica asupra anticului, il alege pe Hoffmann – creator al unor lumi textuale in care se intilnesc, gratie unei semnificative „coincidente a contrariilor“, fantasticul si cotidianul, miraculosul si profanul, teatrul si istoria, carnavalescul si chipul de dincolo de masca, abisurile inghetate ale Nordului si solaritatea exuberanta a spatiului meridional – ca pretext eseistic pentru o fenomenologie sui generis, pentru regindirea citorva dintre categoriile filozofice care configureaza relatia eului cu lumea, ruptura/tensiunea intre aspiratia spre unitate si imposibilitatea de a accede la ea.
Analizata ca expresie a dilemei universalitate sau contextualitate care defineste modernitatea si aprofundata dintr-o dubla perspectiva – aceea a conceptiei lui Kant privind ratiunea si aceea a dialecticii lui Hegel –, opera hoffmanniana se dovedeste a fi, in cele din urma, in spiritul unui joc al mastilor, al intentiilor ocultate strategic si apoi pas cu pas dezvaluite, suportul unei fenomenologii a eului romantic disimulind nu altceva decit o fenomenelogie a eului postmodern. Autoarea eseului sustine astfel lipsa de indreptatire a unei separatii nete, ireversibile, intre modernitate si postmodernitate, pozitie ce poate parea cu atit mai temerara cu cit filozofia hegeliana, de la care porneste cartea de fata, se numara printre obiectele vizate de critica postmodernista. „Numai ca orice incercare de a respinge conceptia lui Hegel despre filozofie si, implicit, despre lume si devenirea eului nu poate fi decit o respingere a vesmintului, a pretiozitatii baroce a limba