Arta contemporana si societatea basarabeana
Fiind conotata social, arta contemporana a devenit un mod indirect si inedit de a vorbi atit despre realitatile din Vest, cit si despre cele din Est.
Nu intimplator Festivalul Invizibil, desfasurat intre 12-15 iulie 2001 la Chisinau, s-a bucurat de o asemenea apreciere si a avut o asemenea rezonanta. Tonul evenimentului a fost incisiv, subminind discursurile care dau tonul in opinia publica. Evenimentul a cuprins un sir de expozitii, actiuni si performance-uri cu referiri la aspectele vietii cotidiene, mai putin vizibile, mecanice sau care, prin frecventa, s-au transformat in marci de recunoastere a moravurilor locale. Obiectivul principal a fost „perforarea“ spatiului public. Specificul festivalului a constat in interactiunea dintre artist si spectator, devenit la rindul sau un performer intr-un spatiu alternativ.
Au participat artisti din Republica Moldova (Chisinau si Tiraspol) si Romania. Organizatori: Asociatia de Creatie „SatElit“, Centrul Soros pentru Arta Contemporana, Chisinau sKSA:Kt. Curator: Veaceslav Druta.
Loc, locuire, poluare
Spatiul alternativ ales de Festivalul Invizibil a fost... cel urban. Spectacolul pe care l-a oferit strada prin regia sa ad-hoc a reusit sa dizolve rutina raporturilor interumane. Intre artisti si trecatori s-au instalat relatii necontaminate de poleiala si determinismul sistemelor sociale. Spatiul urban valorificat artistic a devenit un no man’s land, motiv paradigmatic si pentru statalitatea Republicii Moldova, ceea ce inseamna ca aici modelul artistic vizeaza „nivelul cel mai inalt“. In contextul nou-creat, oamenii au lasat deoparte rezervele si au reactionat in virtutea impulsurilor naturale. Denuntata prin exercitiile artistilor a fost si memoria locurilor unde s-a scris istoria contemporana a R.S.S. Moldovenesti si apoi a tinarului stat Republi