„Cu totii stim ca specia noastra se caracterizeaza, printre altele, prin doua tendinte majore: realizarea si utilizarea simbolurilor si crearea de forme estetice care apar inca din paleolitic. Aceste doua tendinte au determinat preocuparea constanta a celor ce fabricau obiecte de lut ars sa le decoreze cu inventivitate, dindu-le forme ce le transformau din simple unelte in opere artistice «stralucind» prin calitatile lor estetice si prin semnificatie simbolica“, scrie Constantin Balaceanu-Stolnici in Cuvintul inainte la catalogul de Cahle realizat de Georgeta Rosu si Ion Blajan, editat anul acesta de Muzeul Taranului Roman. Albumul reia si dezvolta un catalog mai vechi, foarte sumar, prezentind doar citeva piese reprezentative pentru tipologia cahlelor, realizat de un colectiv de muzeografi sub indrumarea prof. Tancred Banateanu, pe atunci director al Muzeului de Arta Populara (actualul Muzeu al Taranului Roman). Albumul monografic pe care il prezentam acum este unul exhaustiv, incluzind atit o bogata informatie referitoare la tehnica, istoria si estetica placilor de soba, cit si imagini ale intregii colectii de (816) piese pe care muzeul o detine la ora actuala. Conceput cu mare rigoare si intr-o superba prezentare grafica (fotografiile, remarcabile, sint semnate de Alice Ionescu), catalogul a fost publicat si ca material documentar care sa insoteasca expozitia vernisata in 5 iunie a.c. in mai multe sali ale MTR si deschisa publicului pina in anul 2003.
Structurindu-si materia in mai multe capitole, autorii fac pentru inceput un istoric al olaritului, rezervind un spatiu amplu materiei prime si tehnicilor de confectionare si decorare a cahlelor si dedicind un altul ornamenticii lor. Urmat, cum e si firesc, de imagini, textul este, in final, reprodus in traducere franceza si engleza pentru ca, in acest fel, catalogul sa poata fi util si cititorilor strai