- Atit de departe, atit de aproape… A murit Henri Alekan (n. 1909), unul din cei mai mari directori de imagine pe care i-a avut Cinematograful. Fost luptator in Rezistenta, Alekan-cetateanul a pus – alaturi de altii – bazele Sindicatului tehnicienilor, a participat la crearea Cinematecii franceze, iar ca artist a iluminat citeva dintre cele mai frumoase vise pe celuloid – de la La Belle et la Bête al lui Cocteau (1946) la Cerul deasupra Berlinului al lui Wenders (1987). Cocteau spusese despre el ca „a descoperit stilul feeric in realism, care e adevarul copilariei: feeria fara zine“; Wenders i-a „dedicat“, in In Weiter Ferne, So Nah (Atit de departe, atit de aproape), cele citeva cadre in care vedem o salupa botezata „Alekan“… Un proiect mai neobisnuit la care fusese invitat sa participe era legat de refacerea iluminatului la metroul parizian – proiect care a esuat; revista Marianne, din care am preluat vestea trista a disparitiei sale – petrecuta in luna iunie – isi incheie ferparul cu aceste cuvinte: „Pacat, domnule Alekan, ati fi putut sa ne faceti sa visam chiar si inaintea unui generic de film!“.
- Pearl Censor! Versiunea japoneza, respectiv germana a megaproductiei americane Pearl Harbor a trebuit sa fie cenzurata: citeva scene „polemice“ (una in care japonezii era facuti „lasi“, altele continind atacuri la adresa nemtilor) au fost intr-adevar taiate din filmul originar pentru a se evita o catastrofa la box-office. Lunarul Studio din iulie/august, in care am gasit aceasta stire, nu precizeaza daca Pearl Harbor scurtat de cele citeva minute „sensibile“ a reusit sa se impuna pe pietele vizate, raminind doar catastrofa artistica pe care o asteptam...
- Chloë, Connie &Gina for Olivier. Regizorul francez Olivier Assayas (sotul actritei hongkongheze Maggie Cheung, „dna Lizhen“ din In the Mood for Love) a inceput luna trecuta turnajul noulu