Colectia educationala „Compact“ a Editurii Paralela 45 (coordonata de Florin Sindrilaru) propune celor interesati o solida antologie de texte critice despre proza romaneasca. In acord cu dimensiunea pragmatica a programului editorial, demersul lui Ioan Paler se vrea a fi un auxiliar al Istoriei didactice… prezentate de noi saptamina trecuta.
Intr-un Argument introductiv, autorul afirma: „Antologia de fata se doreste un mozaic de referinte critice reprezentative pentru dezvoltarea si evolutia prozei romanesti de la originile ei pina astazi“. Cit despre „structura dupa care s-a alcatuit“, ea „are la baza programa scolara, iar fragmentele critice alese tind sa acopere toate operele literare in proza propuse spre studiu, cu deosebire in clasa a X-a“. Principiul adoptat in alegerea citatelor a fost acela al reprezentativitatii criticului respectiv si al valorii operei exegetice din care au fost extrase, iar opiniile contradictorii nu au fost ocolite – dimpotriva. Merita mentionata selectia „canonica“ si periodizarea, nespectaculoasa, dar in general corecta (mai greu de inteles e doar separarea intre Proza moderna si Proza de dupa cel de-al doilea razboi mondial, in buna parte moderna; amestecul de criterii e oricum evident, caci, daca in primul caz a functionat un criteriu de tipologie estetica, in al doilea caz criteriul periodizarii este unul istorico-politic; dupa cum se vede, categoria operationala de „proza moderna“ ramine inca neclara). La Forme incipiente ale prozei narative au fost inclusi Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir (totusi, la Dimitrie Cantemir, nu formele baroce ale prozei narative, relativ contemporane romanului baroc occidental, sint incipiente). Inceputurile prozei moderne sint ilustrate de Costache Negruzzi, Nicolae Filimon si Al.I. Odobescu.
Proza in perioada marilor clasici e ilustrata, fireste, de proz