Încheindu-şi, după un sfert de veac, celebrele sale emisiuni televizate Apostrophes (1975-1990) şi Bouillon de culture (1991-2001), Bernard Pivot i-a acordat lui Pierre Nora un lung interviu, publicat la Gallimard sub titlul Le Métier de lire (Meseria de a citi), în două ediţii, prima în 1990, cînd tocmai pusese punct Apostrophes-lor de pe Antenne 2, a doua în 1999, cu doi ani înainte de a renunţa la Bouillon de culture de pe France 2 (noul nume al Antenei). Cartea e instructivă din multe puncte de vedere, inclusiv ca document, fiind întregită de tot felul de anexe, date şi titluri.
Am reţinut, pentru însemnările de faţă, opiniile exprimate de Pivot cu privire la posibilitatea de a cîştiga atenţia publicului de televiziune pentru carte în general şi pentru cartea de literatură în special. Cum emisiunile sale au fost un succes de audienţă, mergînd, unele dintre ele, pînă la cinci milioane de telespectatori (rată care, pentru România, ar trebui împărţită la trei), experienţa se cuvine analizată. Antenne 2 era considerat post popular, al doilea ca public din Franţa, după France 1, şi emisiunile lui Pivot au avut din capul locului în vedere acest lucru. întrebat de Pierre Nora de ce nu a insistat pe dezbateri în care autorii să polemizeze deschis, ca urmare a unor dezacorduri fireşti, punînd în evidenţă clivajele de idei din lumea intelectuală franceză, Pivot răspunde că, săptămînal, la o oră de vîrf, pe un post popular, care trăieşte 60% din publicitate, acest lucru n-ar fi atras decît cîteva mii de telespectatori şi ar fi compromis emisiunile.
Şi vine cu cîteva precizări extrem de importante. "Telespectatorul, notează el, nu are în vedere la drept vorbind cartea, ci propriul său interes de a o cumpăra şi citi. Televiziunea reprezintă un formidabil joc de capete, de chipuri, de ochi, de guri, toate discursurile, inclusiv discursul literar, trec prin