...aşa se dovedeşte a fi înţeleasă creaţia maestrului salzburghez astăzi când nevoia de Mozart ajunge a împlini conştiinţe descumpănite, a elibera spirite anchilozate, a clarifica atitudini, a netezi comunicări periclitate.
Dar Mozart nu este un antidot, nu este un panaceu. Este o lume. Este o lume de un dinamism vitalizator. O lume a speranţelor, a deznădejdiilor, a energiilor ce ajung să construiască, o lume a dramelor atinse de tragism, o lume în care suspinul poate fi întremător iar încrederea poate fi ofilită. Este lumea noastră sădită... într-o altă lume.
Cioran spunea că "Mozart este muzica oficială a Paradisului"; poate fi. Se referea cu siguranţă la o anume parte a muzicii mozartiene; se referea la zona de întremare înseninată ce guvernează doar un anume sector al imensului tezaur spiritual mozartian.
"A căuta este un început" spunea Christian Zacharias. Noi credem că Zacharias a găsit calea spre Mozart, el preferă să spună că îl caută în continuare. Căci a căuta reprezintă un act al creaţiei.
Mozart în compania lui Christian Zacharias, a muzicienilor Orchestrei de Cameră din Lausanne, defineşte însăşi bucuria comunicării prin muzică. Nu exagerez afirmând că Zacharias este omul care sfinţeşte locul, cel care înnobilează cântul colegilor cu care colaborează; este marele talent, este marele muzician pianist şi dirijor, este omul ideilor de anvergură pe care găseşte mijloace a le concretiza. Este iniţiatorul acestui ingenios proiect ce pune în lumină creaţia mozartiană a anului 1784, perioadă dintre cele mai creative ale compozitorului... ne-au prezentat cele şase concerte pentru pian, de asemenea lucrări camerale dintre cele mai importante pentru întregul repertoriu mozartian... ne-au întărit convingerea că practica muzicii de ansamblu, muzica simfonică, spre exemplu, poate căpăta valori de preţiozitate doar atunci când se spr