Anticipînd parcă întrebările care persistă în nebuloasa din jurul celor două turnuri gemene din inima New York-ului, selecţionerii Festivalului Internaţional de la Toronto (Piers Handling, Michèle Maheux, Dimitri Eipides, Noah Cowan, Stacey Donen, Liz Czach, Gaylene Gould, Ramiro Puerta, Steve Gravestock, Kay Armatage, Sean Farnel) au ales pentru ediţia 2001 o sumă de pelicule reflectînd faţa nevăzută a lumii a treia, jalonînd ipotetice răspunsuri, într-o retorică filmică insolită. Un mic semnal de alarmă îl constituie chiar trailer-ul festivalului: o rulotă sordidă amintind că prosperitatea trage după sine şi mizeria!
Juriul FIPRESCI a desemnat cîştigător filmul Cu voia lui Allah, duminică prezentat sub pavilion francez de către Yamina Benguigui, care a găsit tonul potrivit al unui proaspăt umor pentru odiseea emancipării unei soţii şi mame a cărei familie algeriană se stabileşte în Franţa anilor '70, confruntîndu-se zilnic cu rasismul şi diferenţa insurmontabilă de mentalităţi. O menţiune specială Fipresci a revenit iranianului naturalizat în Canada Asghar Massombagi, care şi-a ales drept protagonist un puşti marocan Khaled, ce încearcă să ducă o existenţă normală într-un cartier mărginaş din Toronto, ascunzînd faptul că mama îi e moartă în casă. Quebecuazul Denis Chouinard (co-regizor la dramaticul Clandestini, 1997, cu românca Simona Măicănescu) s-a aplecat cu înţelegere asupra dificultăţilor de acomodare ale unei familii de emigranţi, tot algerieni, confruntaţi cu clivajul cultural, dar şi cu propria lor deficienţă de comunicare între tată şi fiu: Îngerul de gudron. După ce a cîştigat la Cannes Camera d'or, Zacharias Kunuk şi-a adjudecat şi premiul pentru cel mai bun film canadian, dezvăluind abisalul univers al băştinaşilor inuiţi din zona Cercului Artic în Alergătorul rapid, alegorie a stabilirii echilibrului fragil dintre individ şi comunitatea în