Ceva mai jos pe stradă, pe panoul unui salon cosmetic stă scris "God Bless America. Vă rugăm folosiţi uşa din dos". În St. Petersburg, Florida, am văzut un alt anunţ, la un motel: "God Bless America. Două piscine încălzite". Mă rog, nu că ar fi rău să amesteci patriotismul şi comerţul, sau măcar să foloseşti acelaşi tip de litere pentru a exprima două idei diferite, dar, după un timp, totul devine cam aiurea. Se poartă discuţii pentru a convinge Madison Avenue să vîndă "valorile noastre americane" unor "mase musulmane moderate", dar tare mă tem că avem de a face cu două ficţiuni care se vor amesteca din cauza aceluiaşi caracter de literă. Există mulţi arabi moderaţi care nu au nimic împotriva valorilor noastre. Înţeleg capitalismul - Mahomed era şi el negustor, la urma urmei - şi care iubesc tare şi sistemul nostru de învăţămînt, şi drepturile civile. Pe de altă parte, cînd oamenii aceştia devin "mase", psihologia se schimbă. Masele au un stoc comun de emoţii care răspund mai bine la propaganda radicalilor din rîndurile lor decît vocii calme, reţinute a valorilor occidentale. Şi nu prea avem ce face împotriva acestei stări de lucruri. Dacă le-o arătăm pe Madonna cîntînd "Material Girl", masele se vor ofensa chiar dacă fiecare individ, luat în parte, freamătă de plăcere. Dacă le-o arătăm pe Madonna îmbrobodită în văluri, cîntînd "Spiritual Girl", o nouă versiune a mai vechiului ei şlagăr, de care se ruşinează de-adevăratelea, toată lumea va rîde. Numai Michael Jordan poate să se facă punte peste genunea care desparte masele de indivizi, pentru că, se pare, baschetul este o religie universală. De obicei, propaganda îşi face lucrarea asupra celor deja convinşi, ambalîndu-i la maxim. Asta au făcut publicitatea patriotică şi Hollywood-ul în al doilea
război mondial. Produsele lor erau destinate americanilor. În timpul războiului rece, Vestul a cucerit tinere