Am scris, mai demult, despre "bileţelele" promoţionale ce-ţi pot fi oferite în tot mai multe locuri din Bucureşti, în special în centru. Un loc consacrat este cel din faţa McDonald's-ului din Piaţa Romană, unde plasatorii de fluturaşi se întrec în a te convinge să-i iei. Trecătorii obişnuiţi ai locului deja ştiu cum să-i ocolească şi care-i distanţa peste care scapi fără pliant publicitar; pe distribuitorii ambulanţi s-au obişnuit să-i trateze ca pe nişte obstacole. Strada nu este, însă, singurul loc unde te poţi alege cu informaţii gratuite: în magazine, sau farmacii, ele îţi stau, de multe ori, la dispoziţie, într-un mod mai puţin agresiv. Textele hîrtiuţelor în cauză sînt, de obicei, banale, şi strict informative. Există, rar, unele, care ies din tipic. De curînd am primit un fluturaş promoţional de la "Tobacco, Drink, Koffee & Gift Shop", foarte extins, doct şi livresc. Un magazin, probabil, "perfect bărbătesc", după cum reiese din denumirea sa detailată: arsenalul pe care îl afişează cuprinde cîteva atribute clasice ale bărbăţiei, prezente, din cîte îmi amintesc, şi-n primul număr din Playboy şi-n numere din FHM. Din înşiruirea de mai sus lipseşte alcoolul, dar probabil că fumătorii rafinaţi, pe care-i are în target respectivul magazin, se asortează mai bine cu băutorii de cafea. De altfel, poza însoţitoare înfăţişează o masă cu un Capucino, două pipe, un croissant, un ziar. E drept că există şi o cutie metalică şi două pahare, care pot avea oarecare legătură cu alcoolul; totuşi, pare a fi vorba de o masă de dimineaţă. În centrul atenţiei pliantului sînt fumătorii: nu orice fel de fumători, ci cei rafinaţi, şi experimentaţi, şi docţi. Mai mult de atît, pliantul se adresează aleşilor dintre aleşi, cremei cremelor
fumătorilor: celor de pipă, de trabuce şi celor care prizează tutun. Fumatul nu este văzut ca o necesitate, ci ca o plăcere atestată istori