MUMOK
Data trecuta am descris in detaliu Muzeul de arta moderna – Fundatia Ludwig, adapostit in noul cartier muzeal din Viena si prescurtat MUMOK, un surprinzator cub negru din lava poroasa de bazalt, incununat printr-o bolta inalta. El inlocuieste doua complexe expozitionale: Muzeul secolului al XX-lea, care impodobeste din 1962 Schweizer Garten, si Palais Liechtenstein, amenajat in 1979 in colaborare cu Fundatia Leopold. La acestea se adauga practic Colectia Hahn, achizitionata deja in 1978. Data fiind aceasta impresionanta bogatie de exponate, la inaugurarea Muzeului de arta moderna a putut fi infatisata publicului doar o zecime din intregul efectiv, oricit s-ar fi recurs in acest scop inclusiv la spatiile de expunere din magazie. Accente proprii a dobindit colectia de arta moderna in timpul celui care, acum mai bine de unsprezece ani si jumatate, a fost numit de Erhard Busek in functia de director, maghiarul Lóránd Hegyi; este vorba de conceptul de Mitteleuropa, caruia i-a fost consacrata expozitia de la etajul al saselea. In general, surprinde in mod placut interesul pentru arta din Europa Centrala si de Est, iar prezentarea lucrarilor din aceasta regiune se concentreaza intr-unul din spatiile muzeului ce reusesc sa creeze o atmosfera proprie. Mai mult, catalogul colectiei precizeaza: „Institutiile occidentale nu trebuie sa savirseasca actiuni de intrajutorare motivate de compasiune, ci sa faca dovada aptitudinii de a invata din declaratiile si expunerile artistice din fostul bloc estic“.
Dupa cum mentionam data trecuta, in MUMOK se intra la nivelul din mijloc. Guri rele comentau ca directia deplasarii neobisnuite prin cubul intunecat, similara unor urcari si coboriri aproape speologice, este, la urma urmei, indiferenta, din moment ce, oricum, pretutindeni domneste o atmosfera de pivnita. Caci si in interiorul sau muzeul este negru si sever, i