Din filigranul oricarei hirtii pentru pictura extrem-orientala: „Tusul imbinind Pensula o insufleteste; Pensula, folosind Tusul, il inzestreaza cu spirit… Sta in puterea omului sa dea chip si viata, altminteri cum ar putea scoate la lumina, din Pensula si Tus, o realitate atit de vie?“ (Shi tao, sec. XVII).
In cazul particular al galeriei japoneze MMG, „Omul“ – si „vietatile“ ivite sub pensula sa cu tus, este Sorin Ilfoveanu. Intre 6 noiembrie si 7 decembrie a.c. un galerist nipon, interesat de mai mult timp de arta estului Europei, a ales din mapele „mediteraneene“ ale lui Ilfoveanu 23 de desene in tus pe hirtie patinata cu ocru. Zece fotografii mari in alb-negru ale fiului sau, Nicu Ilfoveanu, acompaniaza pictografica „bibliofila“ a maestrului. Fotografiile dau o cheie de citire mai intima a arhipelagului Ilfovenilor. Cei doi fii (Adrian – sculptor, Nicu – foto si video-artist) au ridicat de ceva vreme un acoperamint din lemn, ca o capela rustica, unei fintini din Radesti-Muncel. Tatal a pictat peretii interiori si exteriori cu mari scene din Erminii, patrunse de „un duh de biruinta formala“, pe care Sorin Dumitrescu l-a aplaudat, in iunie, intr-un grupaj fotografic amplu din pagina de viata crestina a cotidianului Ziua.
In aceste zile publicul japonez are intilnire cu creatia celor doi Ilfoveni intr-o zona rezidentiala a capitalei nipone. Dinspre Turnul Tokyo, trecind un pod spre Ambasada Rusiei, lipita de Clubul American se afla galeria cu sigla grafica in sase verticale cu crosete la capete, care aproximeaza cei doi „M“ din initialele MMG; indiciu ca, aici, ductul grafic e la el acasa.
Desenele in tus ale lui Sorin Ilfoveanu consoneaza firesc cu estetica vidului din pictura extrem-orientala. Compune pur bidimensional, decupeaza scena dintr-un legato de levitatie a personajelor, chiar daca marcheaza uneori orizontul si prefera ca scena treimea d