Firea romanilor
Volum coordonat de Daniel Barbu, Editura Nemira, Colectia „Societatea“, Bucuresti, 2000
Intr-un studiu din 1972 intitulat Survival: A Thematic Guide to Canadian Literature, Margaret Atwood, aici in postura de critic literar, remarca „vointa de a invinge“ (permanente obstacole, dificultati, adversitati) drept o constanta culturala specific americana pe care teoreticiana o plasa in opozitie cu predilectia canadienilor de a esua in actiunile lor, ceea ce s-ar traduce in engleza prin „the Canadians’ will to lose“. Afirmind ca fiecare cultura dispune de un anumit simbol caracteristic (idee, cuvint, imagine) care functioneaza pentru a conferi inteligibilitate si consistenta respectivei societati, Atwood vede in Frontiera simbolul cultural fundamental al Americii, in traditia lui Frederick Jackson Turner, care in 1893 relationa deja conceptul cu promovarea individualismului si democratiei, in acest demers cu conotatii antisociale, al individului de a se elibera de sub orice forma de control si opresiune exercitata de establishment.
Originala Atwood devine cind identifica Supravietuirea (Survival, La Survivance) drept simbol-cheie al culturii canadiene, care, in acceptiunea criticului, s-a manifestat constant, sub diferite forme, de la primii colonisti (francezi) ai secolulului al XVI-lea in fata „destelenirii pamintului“ si a confruntarilor cu populatia nativa pina la supravietuirea culturala a Canadei Franceze dupa cucerirea ei de catre englezi, in secolul al XVII-lea, sau, mai recent, a Canadei anglofone in fata aculturatiei cu iz american. Supravietuitorul nu capata valente eroice, ca in cazul american, ci ramine o simpla victima atita timp cit actul supravietuirii in sine, la care acesta este constrins, perpetueaza la nesfirsit aminarea declansarii fapticului, a initierii unor actiuni concrete, cu scop bine precizat.