Spurensicherung, un cuvint cu rezonante „criminalistice“, este numele german al unui program editorial care, sub egida DAAD (Serviciul German pentru Schimburi Academice cu Strainatatea), si-a propus sa „salveze“ in paginile unor volume marturiile literare iesite din comun ale sejurului unor scriitori straini in Republica Federala. Asadar, este vorba de conservarea unor amprente digitale literare, a unor urme lirice si epice…
Sint vizati bursierii programului pentru literatura al amintitei institutii, program de care au beneficiat, intre altii, Mircea Dinescu, Ana Blandiana si iata ca acum si Mircea Cartarescu. Pentru fiecare dintre ei, ca si pentru restul bursierilor din numeroase tari ale lumii, sejurul berlinez a avut consecinte in planul creatiei, a lasat urme, dar, mai ales, a dat roade. Sa amintim in acest context cartea Norei Iuga, Fasanenstrasse 23, un jurnal al popasului ei berlinez la Literaturhaus… Nu intimplator, ca si in cazul unor autori straini precum György Dalos sau Joao Ubaldo Ribeiro, tocmai cartile scrise, antologiile redactate in rastimpul cit acestia au fost bursieri, prin traducerea si publicarea lor aici, au constituit resorturile care i-au catapultat in centrul atentiei cititorilor si a publicului de specialitate. Spurensicherung este insa un program special al DAAD – menit sa lanseze exact acele texte ale unor autori straini care se ridica deasupra circuitului strict comercial al literaturii. La ora actuala, seria numara sapte volume editate, cel mai recent fiind cel al lui Mircea Cartarescu, intitulat Selbstportrait in einer Streichholzflamme (Autoportret la flacara unui chibrit).
Volumul este, de fapt, o antologie selectiva (o antologie a unei antologii, cu cuvintele autorului) menita sa reprezinte toate directiile de pina acum ale creatiei sale. Traducerea si postfata ii apartin lui Gerhard Csejka. O notita biogra