Olanda a nascut conceptul modern de arhitectura functionala. In acest tinut scufundat, „Holl-land“, dupa cum ii arata si numele, pamintul este cel mai pretios capital. A construi inseamna pentru olandez a-si aplica geniul pragmatismului si inventivitatea asupra orizontului care abia se inalta la 200 m si asupra inaintarii apelor. Intre canale, diguri si varsarea Meusei in Atlantic, Rotterdamul este, intr-adevar, o sfidare pe verticala a arhitecturii contemporane. In acest moment el reprezinta cel mai mare port al lumii, iar printre celelalte mari orase ale Olandei, Rotterdamul este rezervatia prin excelenta de realizari in arhitectura ultimilor 50 de ani. Metropola a fost reconstruita dupa bombardamentele devastatoare din cel de-al doilea razboi mondial si ofera astazi un spectacol extraordinar al creativitatii in arhitectura si urbanism.
Incadrata intre noile fatade de piatra neagra polisata si sticla, dramatica figura excavata, urlind cerului, semnata de Ossip Zadkin, ramine emblema pacifista a bombardarii Rotterdamului.
Centrul cultural „Calypso 2001“ este statul major care centralizeaza programele dedicate titlului de capitala europeana a culturii, onoare pe care Rotterdamul o imparte cu alt oras atlantic, Porto. Lipita de „Calypso“ este cladirea moderna a bisericii Sf. Paul, unde parohul si-a asumat intretinerea cortegiului pitoresc si tragic al dependentilor de droguri fara domiciliu. Trotuarul comun celor doua insitutii este mereu populat (supercultura &subcultura), cu toate ca viata de noapte la Rotterdam este rezervata si oricum nu stradala. Peste drum, in apa canalului cu maluri bine ingrijite in stilul „bucolic cu rate“, se afla sinteza artistica a intilnirii celor doua sfere ale metropolei: inscriptie intermitenta cu bulbuci de apa, citat din sarcasticul Beckett, lucrare ambientala a unui artist local.
Programul cultural de