Dovezi ca invatamintul preuniversitar tinde sa se improspateze, accelerat de reforme, manuale alternative si schimbari curriculare, sint si numeroasele initiative ale profesorilor clujeni, care au infiintat recent o asociatie de specialitate, organizeaza scoli de vara si tiparesc o revista adresata tuturor celor care predau limba si literatura romana. In zilele de 10 si 11 noiembrie a avut loc la Cluj simpozionul national de didactica Literatura in manuale si in scoala. Citeva reflectii asupra acestui eveniment, consideratii pe marginea reformei din invatamint, cit si un succint istoric al studiului literaturii romane in secolul al XX-lea – in urmatoarele trei pagini.
Simpozionul national de didactica a limbii si literaturii romane (cu tema Literatura in manuale si in scoala), aflat la cea de-a doua editie (10-11 noiembrie), infiintarea unei asociatii a profesorilor de specialitate si aparitia revistei Perspective, ajunsa la numarul al treilea, arata faptul ca la Cluj se afla un puternic centru al reformei in invatamint si al reflectiei asupra acesteia, cel putin in domeniul predarii romanei.
Un factor favorizant in acest sens este, fara indoiala, colaborarea intre Inspectoratul Scolar Judetean, Universitatea Babes-Bolyai, Departamentul pentru Pregatirea profesorilor si cadrelor didactice din sistem. Participarea acestora la numeroase programe de formare precum si includerea unor scoli din judetul Cluj in programele Centrului Educatia 2000+ (membru al „Soros Open Network“) contribuie, de asemenea, la coagularea unui climat de emulatie si stimulare a creativitatii didactice.
Initiativa de a infiinta o asociatie profesionala, care sa nu concureze, ci sa completeze activitatea Societatii de Stiinte Filologice pentru renasterea vietii asociative, dupa 1989, a profesorilor de limba si literatura romana, a aparut in iunie 2000, cind a