Programele si manualele scolare sint in fiecare an tot mai incarcate. Profesorii si psihologii apreciaza ca acest lucru afecteaza psihicul elevilor si poate determina abandonul scolar Promotorii noilor programe scolare, ai continutului si variantelor de manuale scolare, aprobate spre a fi utilizate in fiecare an scolar, fac pe an ce trece, ca acestea sa fie tot mai incarcate. Aceasta supraincarcare a programelor scolare si a manualelor, duce de fapt la scaderea randamentului scolar. Tot mai multi elevi, in special cei din invatamintul primar si gimnazial, au inceput sa se plinga ca, dupa o zi de scoala, sint epuizati fizic si psihic, deoarece materiile sint mult prea greoaie pentru virsta lor si nu pot face fata actului de invatare. Potrivit psihopedagogilor, un program supraincarcat dezvolta antipatia fata de scoala, si de aici apare evident si tendinta elevilor de a abandona scoala. In aceasta privinta, nu se poate vorbi de o aliniere a invatamintului romanesc la cel european, intrucit programul elevilor de peste hotare este mult mai lejer. "Constatam cu regret ca in loc ca programele si manualele scolare sa fie aerisite si mai usoare, acestea, de la un an la altul, sint completate cu alte teme, iar in loc de o descongestionare, vorbim de fapt despre o incarcare a materiei. Nu trebuie sa uitam ca totalitatea cunostintelor cuprinse in curriculum-ul scolar, incepind din anul 1990 incoace, sint repartizate pe cinci zile pe saptamina, fata de anii anteriori, cind aceleasi cunostinte erau predate in sase zile. Incepind cu anul scolar 2001-2002 s-a revenit la orele anterioare de fizica si chimie, s-au mai adaugat si alte cunostinte fara sa se scoata nimic, cu toate ca acestea se predau tot in cinci zile. In aceasta situatie copiii devin refractari, iar obiectele perdante, in aceasta situatie, sint cele din departamentul arte, unde atit muzica cit si arta plastica benefic