Pe Drumul European 70, care tiveste colosul de beton si otel de la Portile de Fier I, prin care Dunarii i s-a pus zabala, vintul sufla nebuneste. De parca ar fi scapat din cotul Siberiei. Pe jos, deplasarea este anevoioasa. Nici daca incerci sa imprumuti aerodinamica avionului Concorde nu ai cine stie ce spor. De pe cocoasa drumului, jos, ti se arata o priveliste cu care nu ai ocazia sa te intilnesti in fiecare iarna. In fata barajului de la PF I, in amonte, ca sa folosim termeni din navigatie, gerul a asternut pod de gheata. Cu o… deschidere de vreo 250 de metri si un „suport“ de 3-5 cm. Pe o astfel de carare, poti intra in spatiul Schengen pe ocolite. Daca nu uiti sa porti cu tine pasaportul mortii.
Iesirea din ecluza romaneasca este blocata. Intr-o incercare de evadare din strimtoarea ghetii, vasul Celiabinsk s-a asezat un pic de-a curmezisul. In spatele lui, „unitatile“ au inghetat ca si antemergatorul. E o imagine ce-ti sugereaza inclestarea dintre natura si tehnica. Pe moment, prima a cistigat. Peisajul este animat doar de miscarile agitate ale unei persoane aflate in cabina de comanda si de iesire la rampa a jandarului aflat in paza. Vigilent, nevoie mare. Asa a invatat el, ca inghetarea Dunarii e secret militar. Musai sa fie aparat cu arma in mina. Si, in vreme ce Dunarea ingheata la Drobeta Turnu Severin, informatiile curg sau trebuie sa curga de la Bucuresti. C-asa se intimpla in transparenta. Cind dai de dimbul informatiilor, transparenta se transforma in… „transperant“ (stor n.r.) dublu. Nu mai conteaza ca vietile unor marinari pot fi puse in pericol. Blindajul informatiilor infrumuseteaza imaginile boierilor pe stil nou.
Primele batai de clopot…
Primele avertismente despre posibilele pericole pentru navigatori, generate de sloiurile care curgeau pe Dunare, au fost date de specialistii de la Statia hidrologica Dunarea. Vi