Ileana PINTILIE - Actionismul in Romania in timpul comunismului
Editura Idea Design &Print, Cluj, 2000
Schita sintetica a unui fenomen artistic alternativ, urmarit din unghi istoric, dar infuzat de substanta teoretica, volumul Ilenei Pintilie despre actionismul romanesc in timpul regimului comunist constituie una dintre cele mai importante si mai articulate aparitii editoriale autohtone din zona artelor contemporane. Autoarea timisoreana - nume de virf in cimpul criticii noastre de arta contemporana - a mai publicat, de-a lungul ultimilor ani, contributii legate de acest proiect in diferite publicatii de profil (in special in revista Balkon). Prezenta abordare este, in felul ei, o premiera in domeniu, intrucit explorarile teoretice despre actionism in tarile fostului lagar comunist omiteau (sau ignorau) cazul romanesc, iar - pe de alta parte - majoritatea volumelor dedicate manifestarilor contraculturii postbelice in spatiul autohton (neoavangarde, experimentalism, postmodernism) platesc un greu tribut literaturocentrismului, evidentiind prea putin sau deloc atit afinitatea „epistemica“ a literaturii cu celelalte arte din Romania comunista, cit si relatiile intre arte, totalitarism, viata institutionala si privata. Deschiderile pe care le ofera o astfel de abordare isi asteapta analistii „de profunzime“. O explorare a tendintelor, a gruparilor si ideologiilor culturale informale sau underground se lasa inca asteptata...
Focalizata asupra unui „esantion“ tematic, in speta actionismul (fenomen controversat, definit ca tip de manifestari experimentale in care artistul devine actor principal al propriilor productii „puse in scena“ - spre deosebire de evenimente precum happening sau performance, in care accentul cade asupra publicului -, cartea Ilenei Pintilie se vrea a fi „o recuperare tirzie a unei multitudini de fenomene autentice“ (de l