Magda CARNECI - Artele plastice in Romania 1945-1989
Editura Meridiane, Colectia „Biblioteca Arte. Civilizatii. Mentalitati“, Bucuresti, 2000
Adrian GUTA - Texte despre generatia ’80 in artele vizuale
Editura Paralela 45, Colectia „80“, Seria „Eseuri“,
Pitesti-Bucuresti-Brasov-Cluj Napoca, 2001
Schita de inventar
Catre 1989 si imediat dupa aceea, se vorbea in mediile plasticienilor despre un soi de „blestem“ al criticilor români de arta. Într-adevar, intr-un domeniu in care si asa erau in circuit foarte putine nume active profesional, s-a intimplat pe deasupra ca in numai citiva ani sa se produca o serie tulburatoare de disparitii premature: Mihai Ispir, Mihai Driscu, Theodor Redlow, Andrei Pintilie.
Domeniul era „blestemat“ si prin marginalitatea mai grava decit pe pietele culturale normale (nici acolo neaflindu-se el chiar in prim-plan!). Singura publicatie de specialitate editata in perioada comunista, Arta, aparea rar, intr-un tiraj foarte mic, difuzat mai ales printre plasticieni. Ziarele faceau comentarii mai ales propagandistice, laudind frescele si statuile - cind nu si portretele lui Nicolae Ceausescu - asezate sub emblema „Festivalului National «Cintarea României»“. Ramasesera cronicile de expozitie din revistele preponderent literare, unde scriau fie critici de arta, precum Amelia Pavel, Theodor Enescu, Octavian Barbosa, Radu Ionescu, Alexandra Titu sau Constantin Prut, fie scriitori dedati la comentariul vizual, de la Grigore Hagiu si Cornel Radu Constantinescu la Tudor Octavian si Corneliu Antim. Alti critici si istorici ai artei aflati in institutiile muzeale si de cercetare se manifestau doar prin lucrari stiintifice „de plan“ sau de simpozion. Generatiile mai vechi de exegeti, in frunte cu Ion Frunzetti si G. Oprescu, iesisera de pe scena, iar un supravietuitor precum Radu Bogdan, retr